Joen tarinat -palstalla julkaistaan pieniä puheenvuoroja, kommentteja ja uutisia eri puolilta vesistöaluetta. Pyrimme saamaan vakinaisia avustajia, "kirjeenvaihtajia", jotka säännöllisesti kertoisivat oman alueensa/paikkakuntansa kuulumisia, kaskuja ja vakavampiakin ympäristö- ja kulttuurikysymyksiä. Myös sinä voit ryhtyä meidän avustajaksemme. Aloita vaikka pienillä terveisillä, mitä kotijoelle/järvelle kuuluu. Voit käyttää nimimerkkiä tai omaa nimeäsi.
Juha ”Norppa” Taskinen on ollut viime aikoina kiireinen. Häntä ovat työllistäneet norppaseurannan lisäksi lukuisat haastattelut sen jälkeen kun WWF Suomi myönsi 20 000 euron suuruisen Pandapalkinnon Maailman ympäristöpäivänä. Luontokuvaaja ja -toimittaja Taskinen ja norppa-asiantuntija Mervi Kunnasranta saivat palkinnon muun muassa saimaannorppaan liittyvän kirja- ja elokuvahankkeensa vuoksi.
Taskinen on tehnyt yhteistyötä Oulujoen reitti ry:n kanssa jo vuosien ajan. ”Yhteyteni syntyi Pekka Jurvelinin kautta. Olen seurannut hänen soutujaan ja kirjan tekemistä ja käynyt kuvaamassa YLE TV2:lle pienen jutun Pekasta. Pekan kanssa soudimme joku vuosi sitten Paltamosta Vaalaan, halki Kainuun meren ja se oli upea kokemus”, Taskinen kertoo.
Oulujuen reitin jäsenenä Taskinen näkee yhdistyksen merkityksen tiedottajana ja kotiseutuhengen vaalijana. ”Vesireittien varrella asuvat ja virkistäytyvät huomaavat ja muistavat yhdistyksen työn. Vaikka he eivät liittyisi yhdistykseen, moni myötäelää ja tukee tavoitteita ajatuksissaan.” Luontotoimittajan mukaan Oulujoen vesistön puhtaus ja luonnontilaisuus ovat oikeita tavoitteita, joita esimerkiksi ”Vuoden vesistöteko”, ”Kuvien virta”-elokuvajuhla, lehtikirjoitukset, kirjat ja muut julkaisut tukevat.
Tällä hetkellä Taskinen valmistelee kansainvälistä elokuvaa "Land Locked seals" ? Maan sulkemat hylkeet. Elokuvassa kerrotaan neljästä makeassa vedessä elävistä hylkeestä: Saimaalla, Laatokalla, Baikalilla ja Pohjois-Amerikan järvillä. Elokuvan on määrä valmistua 2016. Samanaikaisesti Taskinen työstää kirjaa "Matka ajassa ? ja virrassa." Kirja kertoo venematkasta alkaen Venehjärveltä halki Vienan Karjalan runokylien järvien ja jokien, päättyen Vienanmerelle, Solovetskin saaristoon.
Saimaan kuutit sydämen asiana
Saimaan kuuttien suojelija kertoo, että Saimaan vesien tila on paikoin erinomainen, yleisesti mitaten kohtuullinen, mutta esimerkiksi "Saimaan kirkas helmi", Puruvesi on turvetuotannon ja vesistöön valuvien maa- ja metsätalouspäästöjen vuoksi nyt hälyttävän heikko. ”Kukaan ei olisi uskonut, että sinileväkukintoja voisi olla Puruvedellä, mutta nyt se on totta!”
Puruvettä pelastamaan on perustettu Pro Puruvesi yhdistys. Taskisen mukaan Puruveden tilan korjaaminen on vuosikymmenten työ ja vaatii lainsäädännön muutosta sekä kymmeniä miljoonia euroja rahaa. Saimaan norpan tilanteen Taskinen näkee toiveikkaana: yli puolella järven pinta-alasta on keväinen verkkokalastuskielto (15.4. - 30.6.).
”Kuutteja löytyi kevään pesälaskennoissa 57. Tavoite on saada vuoteen 2025 norppien määrä nousemaan nykyisestä n. 290 yksilöstä neljään-sataan. Tuo tavoite ja välittömän sukupuuton vaaran poistaminen on mahdollista. Mutta tämäkään ei onnistuisi ilman lainsäätämistä, joka verkkokalastuksen osalta tuli pitkän ja raskaan taistelun jälkeen voimaan keväällä 2011.”
Oulujoen reitti 13.6.2012
Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) laatima Rokua Geopark – Jääkauden perintö -retkeilyopas on ensimmäinen yleisölle suunnattu yhteenveto Rokua Geoparkin geologisista luontoarvoista. Rokua Geopark on myös Suomen ensimmäinen ja maailman pohjoisin Geopark-verkoston matkailualueista.
Retkeilyoppaan sisältö perustuu laajoihin maastokartoituksiin. Oppaan kartoissa ja niistä tehdyissä tulkinnoissa on hyödynnetty ensimmäistä kertaa laserkeilaustekniikalla tuotettua huipputarkkaa korkeusmallia. Malli paljastaa alueen pinnanmuodoista runsaasti yksityiskohtia ja mahdollistaa niiden visualisoinnin uudella tavalla. Retkeilykäyttöön muokattujen karttojen avulla luonnossa liikkuva huomaa, että vähäisetkin maastomuodot voivat kertoa merkittäviä asioita alueen kehitysvaiheista.
Rokua Geoparkin geologinen arvo perustuu viime jääkaudella ja sitä seuranneena aikana syntyneisiin maastomuotoihin, jotka on arvioitu Geopark-verkoston kriteerein Suomessa ja Euroopassa ainutlaatuisiksi. Kaiken pohjana on Euroopan vanhimpiin kuuluva kallioperä.
Rokua Geopark –alueen geologinen retkeilykartta julkistettiin 25.5.2012 Koivu ja Tähti -kulttuurikeskuksessa Muhoksella.
Retkeilyopasta on myytävänä tällä hetkellä: GTK:n julkaisumyynnissä netissä Opastuskeskus Supassa Rokualla Rokua Health & Spa:lla Humanpoliksen / Rokua Geoparkin toimistolla Oppaan hinta on 20€ sisältäen alv:n.
12.6.2012 Jari Nenonen / Geologian tutkimuskeskus
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on myöntänyt rahoituksen VIEHE-esiselvityshankkeelle. Hankkeen kesto on 1.1. - 31.5.2012. Hankeen projektipäällikkönä toimii Heikki Haverinen ja projektisuunnittelijana Annareetta Enkvist. (toim.huom.)
VIEHE -esiselvityshankkeessa kartoitetaan Utajärven, Vaalan ja Muhoksen kuntien asukkaiden mielikuvia Oulujoesta. Oulujoen valjastamisen jälkeen kulttuurihistoriallisesti arvokas joki on jäänyt virtaamaan jokilaaksoon, osittain unohdettuna, seudun asukkailta suljettuna.
Vaikka virran patoaminen onkin jättänyt jälkensä seudun asukkaiden mieliin jo sukupolvien ajalta, on joki valjastettunakin ainutlaatuinen ja seudulle omaleimaisuutta tuova elementti. Ihmisten tulisi löytää jälleen tiensä virran rannoille.
Esiselvitystyshankkeen aikana pyritään selvittämään mitä Oulujokivarren tavalliset asukkaat ja yrittäjät haluaisivat nostaa esiin seutukunnastaan; millaisena he näkevät Oulujokilaakson ja millainen alueen yhteinen tavoitemielikuva voisi olla.
Esiselvityshankkeen aikana järjestetään joki-iltoja, joissa eri alojen asiantuntijat lähestyvät jokea eri näkökulmista ja iltojen isäntänä toimiva Heikki Haverinen virittää tapahtumaan osallistujien kesken keskustelun, jonka aikana etsitään luovia ja uudenlaisia ratkaisuja Oulujoen nostamiseksi entiseen loistoonsa. Syntyneet ideat ja innovaatioiden alut jäävät kaikkien osallistujien hyödynnettäväksi Internetiin kerättävään tietopankkiin.
Esiselvityshanke myös selvittää mahdollisuudet toimia yhteistyössä alueen kulttuurista kehittymistä tukevien hankkeiden kanssa, linkittäen eri alojen yrittäjiä, toimijoita ja osaajia.
20.1.2012 Annareetta Enkvist / projektisuunnittelija, VIEHE-hanke
Minulla on salainen uimapaikka Oulujoen rannalla. Siellä se on rantaniittyjen takana, lähellä kaupunkia.Tervetuloa jakamaan tämä riemu! Joku sinne jo osaakin, mutta useina kesäpäivinä siellä voi polskutella aivan yksikseen ja nauttia lämmöstä ja kukkaniitystä perhosineen. Kesän kulumista voi oikeastaan tarkastella paitsi lintujen, myös perhosten, sudenkorentojen, kukkien, ja marjojen kautta. Luonnossa vallitsee kasvien ja eläinten aika: " Vanhoja tuttuja sanontoja tuli mieleen. Horsma - kesäni kello. Kun horsmat vasta alkoivat kukkia, oli yhä aikaa, kesää oli reilusti jäljellä. Aika on täällä on runsasta, se on pitkää, leveätä ja paksua täällä. " toteaa päähenkilö Anna Maria Eeva Kilven romaanissa Unta vain.
Kukkaniityillä kukkivat jo leinikit, lemmikit ja monet muut luonnon-kukat. Nyt on hyvä aika kerätä leinikeitä kuivattavaksi. Oulujoki-varressa viihtyy joissakin paikoin myös rantaleinikki. Luhta- ja rantalemmikkiä on siis harvakseltaan pitkin Oulujoen rantoja, ja yllättävää kyllä se näyttää hyötyneen joen rakentamisesta ja säännöstelystä. Aikaisemmin sitä oli todella vähän jokirannoilla.
Vanhimmat tiedot lemmikin nimestä ovat 1400-luvun ranskan- ja saksankielisessä kirjallisuudessa, mistä nimi on kulkeutunut käännös-lainana muihin kieliin. Lemmikistä on tullut herkän lemmen, uskollisuu-den, kaipuun ja ikuisen rakkauden symboli. Sen sininen väri on nuoren rakkauden ja ystävyyden symboli. Nimeen liittyy myös ironiaa, koska alun perin nimi on annettu nurmitädykkeelle, joka kukkii vain päivän ja lakastuu heti poimimisen jälkeen. Lemmikkiniityt assosioituvat näkemi-seen ja kuulemiseen, onhan kukan hellittelyniminä käytetty ´hiiren-korva` tai ´neitsytmariansilmä´, ´jeesuksensilmä`. Hailuodossa sen hellittelynimi on ´hiirensilmä´.
Kukilla on myös oma symboliikkansa kansanperinteessä. Pian pääsem-me tekemään juhannustaikoja ja jotkut nukkumaan seitsemän yrttiä tyynyn alla. Yleinen nykypäiviin säilynyt taika on tapa laittaa paikkakun-nasta ja perinteestä riippuen juuri tietty määrä, esimerkiksi seitsemän tai yhdeksän erilaista kukkaa tyynyn alle juhannusyöksi. Nukkuessa pitäisi sitten aviopuolison ilmaantua unessa. Siankärsämö, piharatamo, kamomilla, kataja ja väinönputki ovat olleet suosittuja lääkekasveja Suomessa. Kasveja käytettiin sekä tuoreina että kuivattuina ja niillä on lääkitty monenlaisia sairauksia ja vaivoja.
Lönnrotin Flora Fennica -kirjassa on mainittu esimerkiksi pellava ja sen siemenet, mustikka ja siankärsämö, Kirjassa suositeltiin esimerkiksi rohtovirmajuuren käyttöä seuraavasti: "Juurta käytetään lääkkeeksi virmaan, matoja, päänkivistystä, lavantautia, vaimollisten tukkeusta vastaan keitteenä, keitesakona tai jauhoina." Virma on vanha suomen-kielinen sana, joka tarkoittaa epilepsiaa. Ruohosipulista puolestaan kirjoitettiin: "Lääkkeenä nautittu hiuttava, vesityttävä japuhkuttava, hyödyllinen hengen-ahdossa, yskässä, leinissä, kerpukissa, horkassa."
Rantaniityllä kukkivat vielä aikanaan apilat ja horsmat. Kesää ja valoa on vielä pitkästi jäljellä. Tulkaa uimaan!
Marjatta Armanto
(Oulujoen reitti ry julkaisee otteita Höyryaluksia Oulun vesillä -kirjan kappaleesta Höyrylaivaliikenne Muhoksen ja Oulun välillä Juhani Aution luvalla.)
Oulujoki on kautta aikojen muodostanut luonnollisen kulkuväylän itä-länsi-suunnassa. Tosin se on runsaskoskinen ja osittain matala, minkä vuoksi tietyillä osuuksilla on ollut esteitä höyrylaivaliikenteelle. Oulusta Muhokselle joki on kuitenkin lähes kosketon useita kymmeniä kilomet-rejä. Aikanaan se soveltui siis hyvin höyrylaivaliikenteelle, ja puuhamie-het kapteeni Granstedt, metsänhoitaja Blumenthal, tehtailija K.R. Åström, kirjuri Luoma, herra Grohns ja talolliset Valkola ja Isteri päättivät perustaa Oulujoen Höyrylaivaosakeyhtiön. Myös muita henkilöitä oli mukana lunastamassa höyrylaivaosakeyhtiön osakkeita.
Vuoden 1870 kokouspöytäkirjan mukaan yhtiö päätti aloittaa höyrylai-valiikenteen Oulun Kurkelanrannasta Muhokselle. Laiva lähti Muhok-selta Ouluun aamulla kello 6 ja Oulusta takaisin Muhokselle iltapäivällä kello 16. Liikennetarpeen määräsivät lähinnä puutavarateollisuus ja Muhoksella huviloillaan käyvät oululaiset.
Kaima oli Oulujoen Höyryveneyhtiön ensimmäinen laiva. Se oli rakennettu Varkauden konepajalla. Alus tuotiin Varkaudesta kesäkuussa 1870 Saimaan kanavan kautta Suomenlahdelle ja sieltä edelleen Pohjanlahden rannikkoa myötäillen Ouluun. Laiva oli 40 jalkaa pitkä ja 9 jalkaa leveä ja sen sallittiin ottaa 50 matkustajaa.
Kone oli 9-hevosvoimainen ja erikoisuutena siinä oli kaksi potkuria mahdollisesti siksi, että sillä saavutettaisiin matalassa vedessä kulkukelpoisuus ja hyvä ohjailtavuus. Tyynessä vedessä Kaima saavutti 9 solmun nopeuden.
Kaiman liikennöinti oli kuitenkin ensimmäisinä vuosina kannattamatonta ja niin se myytiin Ouluun J.G. Snellmanille 6050 markalla keväällä 1872.
Yhtiölle oli kertynyt tappiovelkaa jo noin 4000 markkaa parin vuoden aikana. Oulujoen Höyryveneosakeyhtiöön kuului tuohon aikaan sekä Oulun ruotsinkielistä sivistyneistöä että Muhoksen talollisia.
Keväällä 1872 Kaima tuotiin Ouluun Merikosken kautta laskemalla, ja se liikennöi kaupunginrannan ja Toppilan väliä vielä pitkät ajat. Sen romuttamisesta tai myymisestä ei ole tietoa.
Vuonna 1875 Oulujoella liikennöi pieni höyryvene Ilo, jonka Oulun Sahayhtiö oli hankkinut. Tämä alus ei myöskään liikennöinyt pitkään.
Vuonna 1884 rakennettiin Oulun konepajalla toinen Ilo-niminen alus. Se oli ilmeisesti myös lyhytaikainen kulkija Oulujoella, koska siitä ei ole kovin paljon aikatauluilmoituksia.
Kesäkuussa 1880 valmistui Oulun konepajalta Pikisaaresta höyryalus Laine. Sitä kutsuttiin myöskin vanhaksi Laineeksi, sillä myöhemmin liikkui Oulujoella toinenkin Laine-laiva. Laivan tilasi uusi osakeyhtiö, jonka perustivat insinööri K. Löfhjelm ja kapteeni H. Snellman.
Laine oli 49 jalkaa pitkä, 9 jalkaa ja 6 tuumaa leveä ja siinä oli 15-hevosvoimainen höyrykone. Tämä alus liikennöi Oulujoella vuoteen 1909, jolloin se laskettiin Merikoskesta jokea alas ja se joutui Toppilan sahan käyttöön.
"Vanhaa" Lainetta arvosteltiin Kaiun pääkirjoituksessa kesällä 1897 jokseenkin sopimattomaksi alukseksi, koska se oli raskas, leveä ja syväkulkuinen. Sitä pidettiin merialuksena ja sen kulkusyvyys olikin lähes sylen suuruinen. Täten liikenne joella saattoi olla veden vähyyden vuoksi katkoksissa kuukausiakin ja se haittasi kasvanutta matkustajaliikennettä ja tervaveneiden hinausta.
Aikataulu "vanhan" Laineen liikennöimisestä Kalevassa maanantaina toukokuun 15. päivänä vuonna 1905.
Kirjasta Höyryaluksia Oulun vesillä, Juhani Autio
----
Höyryaluksia Oulun vesillä -kirja (Juhani Autio, 2000) kertoo yli sadasta höyryaluksesta, jotka ovat kulkeneet Oulun ja sen lähialueen vesillä. Aluksista on 38 valokuvaa ja rakennuspiirustuksia, jotka on redusoitu Oulun Konepajan alkuperäispiirustuksista. Kirja pyrkii olemaan dokumenttiluonteinen. Teksteissä käsitellään myös merionnettomuuksia.
Höyryvisselin vihellys on kadonnut lähes täysin tällä alueella ja entiset höyrymiehet ovat manan majoilla, mutta tarinat elävät.
Sisällysluettelo: Höyrylaivaliikenne Muhoksen ja Oulun välillä Oulun ja Toppilansalmen paketit eli tuuripaatit Oulun kaupungin ja Hailuodon välinen höyryalusliikenne Oulun ja Tornion välillä kulkeneet höyryalukset Höyryhinaajia Oulun ja Haukiputaan vesialueella Muita alueen höyryaluksia
Vuoden 1909 heinäkuussa valmistui Oulussa Pikisaaren konepajalla järjestysnumerolla 111 uusi höyryalus Laine.
Se pystyi ottamaan 98 matkustajaa ja siitä on seuraava kuvaus Kalevassa:
"Oulujoen höyryweneyhtiön uusi höyrywene Laine, joka wanhan Laineen sijasta tulee kulkemaan Kurkelan rannan ja Muhoksen väliä, tuotiin eilen aamulla Pikisaarelta Pakkahuoneen rantaan, jossa se hinattiin maihin. Täältä sitä tänään rattailla noin 150 miehen wetämänä aletaan kuljettaa Kurkelaan.
Uusi Laine, jonka on walmistanut Oulun konepaja-osakeyhtiö Pikisaarella, on uhkea alus ja tulee warmaankin täyttämään kaikki waatimukset sekä tilawuuteen että matkustajain mukawuuteen nähden, mitä sille woidaan asettaa.
Nykyään pieni, 30 wuotias Laine on tässä suhteessa matkustajaliikkeen yhä wilkastuessa aiwan riittämätön toista kulkuwuoroa ylläpitämään. Puhumatta siitä että se pahan sään sattuessa ei anna matkustajille juuri minkäänlaista suojaa sadetta ja kylmiä tuulia wastaan, on usein, warsinkin sunnuntaisin tapahtunut, että aluksen on täytynyt pienuutensa wuoksi jättää suuret joukot matkustajia rantasilloille oman onnensa nojaan.
Uusi Laine sitä wastoin on, kuten jo sanottiin, sangen tilawa. Se on saatu aikaan siten että aluksesta on tehty kaksikerroksinen, jotapaitsi perässä on erityinen mukawilla istuisijoilla warustettu kansi, jonne pääsee aluksen peräsalongista. Hywänmäärän toista sataa matkustajaa se näin ollen woi kerralla ottaa mukaansa.
Laine on maksanut noin 35000 mkaa. Kun uusi alus on rakenteeltaan korkea ja kun Oulujoen rantamilla olewat laiturit yleensä owat sangen huonoa tekoa, joten kun tuuli painaa alukseen, laiturit woiwat sortua tai särkyä aluksen niihin laskiessa, olisi suotawaa, että siltojen omistajat siltoja aikoinaan wahwistaisiwat. Täten olisi Oulujoen liikenteessä pitkiksi ajoiksi päästy tyydyttäwälle kannalle."
"Uuden" Laineen piirustukset. Alkuperäispiirustuksista redusoitu. Juhani Autio.
Itse aluksen kuljetuksesta kaupungin halki kaupunginrannasta Kurkelanrantaan kerrotaan seuraavaa:
"Oulujoen uusi alus Laine kuletettiin eilen suurella huudolla, ryskeellä ja kaupungin kaikkien poikasten ja muitten joutilasten saattamana kauppatorin rannasta läpi kaupungin koskenniskaan.
Tuo koneineen kolmattakymmentä tonnia painawa alus oli asetettu neljälle warta wasten walmistetulle jykewälle ratasparille. Parisataa miestä ja muuan kymmenkunta poikasta tarttui wetoköysiin ja niin lähti kulkue hitaasti, mutta warmasti liikkeelle. Kauppatorin poikki kulki se hallituskadulle ja siitä pitkin kirkkokatua linnankadulle, josta käännyttiin isollekadulle ja myllytulliin.
Eiwät tahtoneet kadut kaikkialla raskasta painoa kestää, waan murtuiwat ja joku rattaista wäliin painui sywälle maahan. Kolme rattaistakin wioittui. Tämä kuletusta hidastutti niin että wasta keskiyön tienoissa noin 8 tunnin ponnistusten jälkeen päästiin kasarmin luona olewaan tienmutkaan, johon alus yöksi jätettiin. Täältä waikein taiwal alkaneekin, kun tie täällä on pehmeää.
Erityisiä mainittawimpia waurioita ei matkalla sattunut. Hallituskadulla nykäsi alus sähkölampun alas ja särki muutamissa kohdin katua."
Vesillelaskun jälkeen Laine teki koematkan Marttilaan Madetkosken niskaan saakka ja sen todettiin toimivan moitteettomasti. Jokea ylöspäin mentäessä se kulki 12 kilometrin matkan noin 50 minuutissa ja alaspäin saman matkan 30 minuutissa eli nopeus oli vastavirtaan 7,7 solmua ja myötävirtaan lähes 13 solmua.
Laine oli 65 jalkaa 6 tuumaa pitkä ja 13 jalkaa 3 tuumaa leveä ja se vaati 3 jalkaa vettä alleen. Kone oli 60 indikoitua hevosvoimaa ja se oli varustettu höyryn lauhduttajalla.
"Uuden" Laineen aikataulu kesällä 1919.
Laine-laiva Muhoksen laiturissa vuonna 1909. Pohjois-Pohjanmaan museo.
Yhtä ja toista pientä sattui. Vuonna 1915 varkaat veivät aluksesta ruokatarvikkeita, kun alus yöpyi Muhoksella Örnbergin rannassa ja vuonna 1922 asennettiin sähköjohdot Oulujoen yli niin lähelle joen pintaa, ettei Laine päässyt kulkemaan niiden alta ennenkuin niitä korotettiin.
Joskus myös joen vesi oli niin matalalla, että laiva juuttui kiinni ja sitä jouduttiin vetämään syvemmille vesille tavalla tai toisella; toisinaan myös toisten laivojen avulla. Liikennöinti päästiin yleensä aloittamaan toukokuun puolivälissä.
Vuonna 1926 kuulutti Oulujoen Höyryvene Oy laivojen myynnistä huhtikuulla ja samana vuonna perustettiin uusi Oulujoen Laiva Oy, joka merkkasi itselleen enemmistön Laineen osakkeista. Tässä vaiheessa sama yhtiö hankki myös linja-auton Oulun Vaalan reitille. Vielä vuonna 1927 julkaistiin Kaleva-lehdessä Laineen aikataulut välillä Oulu-Muhos.
Vuoden 1928 heinäkuun 21 päivänä höyryalus Laine laskettiin alas Merikosken kautta ja se jäi kiinni kivikolle Lassinkallion alapuolelle. Syynä oli se, että keulaan laitettu ohjausmela katkesi ja laiva alkoi ajalehtia painuen matalalle karikolle. Koska vauhti ei ollut kova, laivan pohja ei rikkoutunut. Laiva laskettiin lopuksi irroittamisen jälkeen ehjänä alas Merikoskesta.
Laine Oulujoella matkalla Muhokselle ennen vuotta 1912. Pohjois-Pohjanmaan museo.
Laine-laiva laiturissa jossain Oulujoella. Pohjois-Pohjanmaan museo.
Kirjasta Höyryaluksia Oulun vesillä, Juhani Autio
(Oulujoen reitti ry julkaisee otteita Höyryaluksia Oulun vesillä -kirjan kappaleesta Höyrylaivaliikenne Muhoksen ja Oulun välillä Juhani Aution luvalla.)
Vuonna 1899 "vanhan" Laineen lisäksi tuli liikenteeseen Oulujoen höyryvene Oy:n Lempi. Aluksen rakennuspaikka on epäselvä, mutta ainakaan Pikisaaren konepajalla sitä ei tehty.
Lempi kuljetettiin Heikolanniemeltä elokuun lopulla 1899 siten, että se nostettiin rattaille ja vietiin hevosten vetämänä Merikosken ohi.
Laivan perässä oli salonki, ruskeat plyysitoppaukset istuimissa, samanväriset verhot ikkunoissa, korkkimatto lattialla, pyöreä pöytä keskellä lattiaa ja peili seinällä.
Peräosassa oli vielä ahteri, jossa varsinkin nuoriso viihtyi hyvin. Etuosassa oli keittiö, wc ja koneet olivat keskellä. Istuimet kiersivät laivan ympäri, mikä oli yleinen tapa siihen aikaan.
Lempin ja "uuden" Laineen aikataulu vuoden 1913 keväällä.
Kesällä 1904, jolloin "vanha" Laine ja Lempi liikennöivät valitettiin Oulujoen laivojen liikennöinnistä seuraavasti:
"Ettei laiwain puolelta ole kiusantekoa, jospa matkustajia jääkin wäliin rannalle. Seikka on kuulemma sellainen, että nyt on hywin alhainen wesi, 8 tuumaa alempana, kuin wiime kesänä matalimmillaan ollessa.
Tämän wuoksi kewäällä korkean weden aikana tehdyt sillat owat käyneet kelpaamattomiksi useat, niin matala on wesi sillan päässä etteiwät laiwat ui lähelle. Ja kun sattuu pahat tuulet, ei laiwaa woi laskea kiwikkomatalaan, siksi täytyy siwu mennä.
Wieläpä usein weneelläkin pyrkijöillä on niin taitamattomat wenemiehet saattajina, ettei heitä uskalla päästää laiwan siwuun. Muutoin woisi sattua, että he taitamattomasti wenettään hoitaessa kaataisiwat sen ja hukkuisiwat. Joku wuosi sitten sattui sellainen tapaus.
Tässä siis asianomaisten selitys. Ja minun täytyy myöntää, että siinä on perääkin. Mutta itsepintaisesti olen joittenkin kuullut wäittäwän, että siihen ja siihenkin siltaan pääsee hywällä tahdolla, mutta siwu waan mennään. Miten sitten lienee en ole itse käynyt asiaa tutkimassa enkä laiwoja ohjannut.
Mutta sen waan woin sanoa että laiwaliike paremmin saataisiin wastaamaan yleisön tarpeita, jos kaikki, joilla on laiwasillat, pitäisiwät ne kunnossa sekä jatkaisiwat weden laskiessa siltojaan, jotta niihin pääsisi ilman waaraa. Tämähän ei ole iso juttu. Ja laiwan ohjaajilta toiwon hywää tahtoa sitten, niin ei nurinoita kuuluisi."
VASTOINKÄYMISIÄ
Vuoden 1906 elokuulla Lempi jäi Muhoksella Patokarille niin tiukasti kiinni, ettei edes Laine saanut sitä aluksi irti. Lempi oli tuolloin matkalla Muhokselta Ouluun. Lopulta alus kuitenkin irtosi, mutta Lainekin oli kolistellut tuolloin Oulujoen pohjia monessa paikassa, koska joen vesi oli niin vähissä.
Alukselle sattui myös muita kommelluksia. Vuonna 1914 kesällä laivan tullessa Muhokselta Ouluun, syttyi matkan aikana höyryveneen pelastusvene tuleen. Pelastusvene oli laivan katolla ja sen sisällä oli pelastusliivejä ym.
Nähtävästi liivit olivat öljyyntyneet ja savupiipusta lähtenyt kipinä sytytti tulipalon. Kun veneen palo huomattiin, oli tuli saanut jo niin suuren vallan, ettei sitä voitu sammuttaa, vaan vene oli heitettävä jokeen. Lempin kattokin kärsi palosta jonkin verran. Palo oli havaittu vasta siinä vaiheessa, kun eräs matkustaja peräsalongissa oli alkanut ihmetellä, miksi sinne tunkeutui kovasti savua.
20-luvun alussa matkustajia alettiin palvella paremmin. Silloin järjestettiin linja-autoyhteys kaupungista Kirkko- ja Asemakatujen risteyksestä Kurkelanrantaan puolta tuntia ennen laivan lähtöä ja vastaavasti laivojen saapuessa Muhokselta oli linja-auto vastassa Kurkelanrannassa. Tällöin oli jo olemassa myös linja-autoyhteys Maikkulaan asti, josta reittiä jatkettiin Muhokselle.
Laine Muhoksen laiturissa. Oikealla näkyy joko Lempin tai Muhoksen keula. Kuva Pohjois-Pohjanmaan museo.
Kilpailua Oulu.Muhos välillä syntyikin linja-autojen ja laivojen välillä ja vuoden 1923 kesällä kirjoitti Kalevan pakinoitsija seuraavasti:
"Nämä Oulujoen laivat eivät myöskään kuulu oikein pitävän autoista. Yhteentörmäyksiä ei tosin ole sattunut, sillä edelliset hengittävät kiduksilla ja jälkimmäiset eivät halua kastella kavioitaan, mutta leipä yrittää venyä soikeaksi.
Kansa, joka on koreamielinen ja omaa enempi niukasti runollisia taipumuksia, istua lötköttää mieluimmin komeassa autossa huolimatta pölystä ja hajusta kuin kekottaa laivanpenkillä, vaikka voisi siinä säästää 50 prosenttia ja hengittää samalla kaupalla raitista typen ja hapen sekoitusta.
Mutta kansa on runollinen omalla lailla, isiltä perityllä tavallaan. Pöly ja haju on pyhä perintö, josta se ei henno luopua.
Auto on nopea, kenellä kiire on; mutta laiva on muuten mukava, kenellä ei ole niin tulista hoppua, vaan ottaa matkustamisen samalla huvin kannalta ja antaa aatoksen liitää laineilla, jos kenellä mielikuvitusta on, tai tuijottaa kuohuvaan vanaveteen, kuka filosofi pyrkii olla."
Valituksiakin tuli Kurkelanrannassa odottavista autoista, että ne eivät olleet aina paikalla ja että tie Kurkelanrannasta kaupunkiin oli liian pitkä kävellä matkatavaroiden kanssa. Myös tien huonokuntoisuus oli puheenaiheena.
Heinäkuulla 1927 ilmoitettiin, että Lempi on laskenut Merikosken ja lasku onnistui hyvin. Tästä tapahtumasta on seuraava kuvaus:
"Eilen päivällä klo 4 aikaan laskettiin Merikoskesta alas Oulujoen höyryvene Oy:lle aikoinaan kuulunut höyrylaiva Lempi.
Laskun suoritti vanha tunnettu koskenlaskija Peltonen Oulujoelta ja onnistui se hyvin laivan suuruudesta huolimatta.
Ainoastaan Lassinkallion kohdalla jokin kivi sattui laivan perään mitään vahinkoa kuitenkaan aikaansaamatta. Lempi kuljetettiin ensin Tukkisaaren luo ja jää se toistaiseksi Ouluun."
Näin voidaan katsoa päättyneeksi eräs osa Oulujoen höyrylaivaliiken-nettä.
Rautatieosa Oulu-Muhos avattiin väliaikaiselle liikenteelle marraskuun ensimmäisenä päivänä 1927 ja tarkastuksen jälkeen rata saatiin valmiiksi joulukuulla samana vuonna Utajärvelle asti ja näin höyrylaivaliikenne sai 1920-luvulla linja-autoliikenteen lisäksi jo toisen kilpailijan.
Kuten edellä on kerrottu laskettiin Laine viimeisenä Oulujoen höyrylaivana alas Merikoskesta vuonna 1928. Laivaliikennettä Oulujoella on vielä nykyäänkin, mutta se suoritetaan dieselaluksilla.
Kirjasta Höyryaluksia Oulun vesillä, Juhani Autio
Samana vuonna, eli vuonna 1909 kun "uusi" Laine aloitti liikenteen Oulujoella myös Muhos-laiva aloitti välillä Oulu-Muhos liikennöimisen. Se teki myös tilausmatkoja kuten muutkin höyryalukset.
Muhos oli varustettu 60 hevosvoiman koneella ja se oli 65,5 jalkaa pitkä. Sen korkeimmaksi matkustajaluvuksi määrättiin 92 matkustajaa. Sen jäljet katoavat vuonna 1916 , jolloin siitä on viimeinen ilmoitus elokuun alussa. Siinä on lyhyesti ilmoitettu aluksen pannunpuhdistuksesta.
Jo tänä suhteellisen lyhyenä toimikautena 1909-1916 alukselle sattui yhtä ja toista. Toukokuulla 1914 vielä tulvavesien aikaan kerrottiin seuraavaa:
Aikataulu Muhos-aluksen liikenteestä vuonna 1914.
"Höyryalus Muhos karilla. Saatu irti wasta usean tunnin työn jälkeen. Kun höyryalus Muhos eilen aamulla kello puoli 9 tienoissa matkalla Muhokselta Ouluun, oli saapunut Madekosken alapäähän Kaupin talon kohdalle, tarttui äkkiä aluksen potkuriin joessa uiskentelewa propsipuu - paperi ja propsipuitten uitto on näet täydessä käynnissä - sillä seurauksella, että aluksen kone pysähtyi ja alus joutui wirran waltaan. Ei ollut muuta neuwoa kuin ohjata alus rantaan Heikkilän talon luo, jossa wirta sen nosti kiwikarille ja yhteen aikaan kowasti kallisteli, joten pelättiin sen kaatuwan.
Rannalta saapuneissa weneissä wietiin matkustajat, joita oli 2 henkeä, maihin ja ryhdyttiin heti alusta irti ottamaan. Awuksi saapui wähän ajan kuluttua myös höyrywene Laine, joka oli menossa Ouluun, mutta niin lujaan oli Muhos tarttunut karille, ettei Laine jaksanut sitä irti kiskoa, waan jatkoi matkaansa ja otti Maikkulan rannasta mukaansa Muhoksen matkustajat, jotka wähitellen sinne saapuiwat.
Muhoksen karilleajopaikalle alkoi sillä wälin kokoontua kansaa, m.m. Uleåyhtiön lauttauswäkeä sekä Maikkulasta miehiä mukanaan köysiä y.m.
Suurella woimalla saatiin Muhos ensin tasapainoon ja sitten noin klo 1 tienoissa päiwällä wedetyksi karilta pois sywälle wedelle. Karille ajosta se ei ollut kärsinyt mitään wahinkoa, waan saattoi jatkaa matkaansa kaupunkiin."
Kirjasta Höyryaluksia Oulun vesillä, Juhani Autio
(Oulujoen reitti ry julkaisee otteita Höyryaluksia Oulun vesillä -kirjan kappaleesta Höyrylaivaliikenne Muhoksen ja Oulun välillä Juhani Aution luvalla.)